Toezichthouders

Juridisch en toezicht bij geld lenen

Er zijn in Nederland verschillende instanties waar je terecht kunt als je vindt dat je oneerlijk bent behandeld. Uiteraard neem je in eerste instantie contact op met het bedrijf waar je niet tevreden over bent. Komen jullie er samen niet uit, of vind je dat het gegeven antwoord niet toereikend is, dan kun je bij een aantal instanties terecht met je klacht. Maar ook voor juridische informatie over kredietproducten zijn er verschillende (overheids)instanties die je van relevante informatie kunnen voorzien. Hieronder een overzicht.

toezichthouders

nibud

NIBUD

Het Nationaal instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Bij het Nibud vind je een groot aantal tips en tools die je als consument op weg kunnen helpen bij het afsluiten van een lening die bij je past. Zo vind je er de ´checklist lening afsluiten´, een must voor iedereen die plannen heeft in die richting.


afm

AFM

De Autoriteit Financiële Markten (AFM). Bij het AFM dienen alle in Nederland gevestigde kredietverstrekkers een vergunning te hebben, dit garandeert de consument dat deze eerlijk en helder wordt voorgelicht. Dus houdt een verstrekker zich niet aan de afspraken, of krijg je te maken met kosten die eerder niet werden vermeld, dan kun je bij het AFM terecht met je vragen, maar ook met een klacht. Dit kun je geheel online afhandelen.


stichting reclame code

Stichting Reclame Code

Stichting Reclame Code (SRC). Kom je ergens reclame tegen van een kredietverstrekker die niet de waarheid is, of waarvan iets anders niet klopt, dan kun je met je vragen of klachten terecht bij de Reclame Code Commissie. Ook hier kun je je klacht online indienen en er zijn geen kosten aan verbonden. Zo moeten alle reclame uitingen, of dit nu op internet, tv, radio of in gedrukte vorm is, worden voorzien van de tekst ´Geld lenen kost geld´.


bkr registratie
Het BKR registreert 8,5 miljoen consumenten

Bureau Kredietregistratie

Bureau Krediet Registratie (BKR). Het BKR houdt van alle inwoners van Nederland hun kredietgedrag bij. Dit register houdt de volgende financiële zaken bij: Lenen, creditcard, leasen, roodstand, kopen op afstand (afbetaling), telefoonkrediet, hypotheek. Maar dit is trouwens geen vrije keuze, het is wettelijk geregeld dat alle bovenstaande transacties bij het BKR worden gemeld en worden onderhouden. Je kunt online je eigen gegevens opvragen zonder kosten.


wijzer in geldzaken

Wijzer in geldzaken

Wijzer in geldzaken. De website wijzeringeldzaken.nl is een initiatief van het ministerie van Financiën. Je kunt er terecht voor bijna al je zaken die met geld te maken hebben. Tevens is het een onmiskenbare bron van informatie die je wegwijs kan maken in de soms wat taaie materie van financiële producten. Bijvoorbeeld leren omgaan met geld, je geldzaken op orde brengen, zijn een paar van de onderwerpen die behandelt worden.


Kifid

Kifid

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Het Kifid behandelt alle klachten die op financieel gebied liggen. Denk hierbij aan beleggen, banken, levensverzekeringen en schadeverzekeringen. Leg je een klacht neer bij het Kifid dan zal deze in eerste instantie proberen te bemiddelen. Leidt dit niet tot een gewenste oplossing, dan zal de commissie zich over de klacht gaan buigen en een bindende uitspraak gaan doen. Leg je je klacht hier neer en krijg je een uitspraak van de commissie, dan kun je vervolgens niet meer naar de civiele rechter om je klacht voor te leggen. Aan de andere kant is het Kifid een laagdrempelige oplossing met niet al te hoge kosten om als consument je gelijk te halen.